Actrita Andrea Gavriliu: „Atunci când vreau să comunic ceva, selectez uneltele cele mai potrivite pentru a o face”

“Reteta perfecțiunii în foarte multi pași care nu duc nicăieri” este primul spectacol din stagiunea aniversară a Teatrului de Nord – secția română, spectacol conceput de actița și coregrafa Andea Gavriliu. In prezent, Gavriliu este coregraf la Teatrul Național „Lucian Blaga” și profesor asociat la Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității „Babeș-Bólyai” din Cluj-Napoca. La TNC și-a creat primul spectacol solo de teatru fizic, „OST (Organic Sound Twist)”, care face parte din repertoriul acestei stagiuni.

Actorie și, sau coregrafie? Există momente în care actrița Andrea Gavriliu ar dori să spună mai mult text decât să danseze?

Andrea Gavriliu: Teatru fizic. Atunci când vreau să comunic ceva, selectez uneltele cele mai potrivite pentru a o face. Fie că sunt mișcări, sau cuvinte, sau ambele concomitent, știu că pot apela la oricare pentru a mă putea exprima exact așa cum îmi doresc. Depinde de scop, de situație, de impactul pe care vreau să-l am prin mesajul transmis. Dar cred că, de obicei, cuvintele nu sunt de ajuns.

Ești o coregrafă exigentă? Îți impui coregrafiile sau ele se nasc în funcție de trupa cu care lucrezi?

A. G.: Probabil că majoritatea actorilor ar spune că sunt foarte exigentă. Unii ajung să numere în timp ce-și amestecă zahărul în cafea dimineața. Cu toate acestea, îmi concep spectacolele în funcție de trupa pe care mi-o aleg și îmi place să cred că se naște o colaborare. Impun o structură pe care aștept să și-o asume, să și-o incorporeze și să radieze energia.

Ce dansatori sau coregrafi ai putea spune că ți-au influențat cariera de până acum?

A. G.: Sunt mai multe companii pe care le urmăresc, le admir și de la care caut să învăț prin participarea la workshop-urile pe care le organizează: „Eastman” a lui Sidi Larbi Cherkaoui, „Batsheva Dance Company” a lui Ohad Naharin, „DV8 Physical Thatre” a lui Lloyd Newson, „Ultima Vez” a lui Wim Vandekeybus. Cercetez persepctive de a privi mișcarea, admir originalitatea și spectaculozitatea, caut emoția și vibrația.

“Rețeta perfecțiunii…” era un gând mai vechi pe care doreai să îl pui în scenă sau ideea acestui spectacol s-a născut după ce ai cunoscut trupa cu care lucrezi acum?

A. G.: Ideea s-a concretizat după ce am trecut printr-un workshop cu trupa teatrului. M-am bucurat enorm să întâmpin actori atât de deschiși pentru o astfel de provocare. Întotdeauna îmi concep scenariile în funcție de aptitudinile distribuției pe care mi-o fac. Iar de data aceasta am de-a face cu opt perfomeri care îmi satisfac căutările de acum.

Cum ai găsit trupa Teatrului de Nord din Satu Mare? Crezi că ar trebui să lucreze mai des la astfel de spectacole?

Echipa mea este formată din oameni pe care mă pot baza, în care am încredere și care îmi umplu sufletul de bucurie atunci când eu le zic „Facem o pauză de zece minute” iar ei îmi răspund „Hai să mai facem odată”. Atât!

Andrea Gavriliu este din Sfântu Gheorghe, a absolvit în 2008 Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj-Napoca la clasa profesorului Bács Miklós, secția Actorie. Din 2007 și până în 2014 a fost actriță la Teatrul Tineretului din Piatra Neamț unde a realizat roluri în spectacole montate de Radu Afrim, Alexandru Dabija, Ana Mărgineanu și alții. Tot aici și-a început și activitatea coregrafică, pasiune născută încă din copilărie pe când urma cursuri de balet în orașul natal.

În anul 2011 a început cursurile de masterat în Artă Coregrafică la UNATC București, clasa prof. dr. Raluca Ianegic, pe parcursul cărora a realizat spectacolul „Zic Zac” care i-a adus în 2014 premiul special al senatului UNITER pentru teatru-dans, în 2017 premiul de excelență UNACOR pentru regie și coregrafie, precum și participări la numeroase festivaluri atât în țară cât și peste hotare. Acest lucru i-a deschis oportunitatea de a crea în 2015 „Hotel PM” la Teatrul German de Stat Timișoara, „Dezorient Express” la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad, „Sărbătoarea primăverii” de Igor Stravinski la „M Studio” din Sfântu Gheorghe în 2016 și „Ludibrium” la Teatrul Tineretului Piatra Neamț în 2017.

Printre ultimele colaborări cu regizorii de teatru se numără cea cu Radu Afrim pentru „Bizoni. Fabulă urbană 1”, „Girafe. Fabulă urbană 2” de Pau Miro (Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu), „Castingul Dracului” (Teatrul Național Târgu Mureș, Compania „Tompa Miklós); cu Mihai Măniuțiu a realizat coregrafiile pentru „Lecția” de Eugen Ionesco (Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu), „La ordin, Führer!” de Brigite Schwaiger (Teatrul Evreisc de Stat București), „Goldberg Show” după George Tabori (Teatrul Național „Vasile Alecsandri” Iași), „Cafeneaua Pirandello” (Teatrul „Regina Maria” Oradea), „Vertij” alături de Vava Ștefănescu (Teatrul Municipal „Aureliu Manea” Turda), „3 ore după miezul nopții” (Teatrul „Toni Bulandra” Târgoviște), „Iarna” (Teatrul Nottara București), „Rambuku” (Teatrul Național Timișoara), în ultimele trei având și rolul de interpret iar ultimul primind premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol în 2018.

În anul 2015 a realizat coregrafia spectacolului „Hyokkori Hyotanjima” la Bunkamura Theatre Cocoon din Tokyo în regia lui Kazuyoshi Kushida iar în 2016 a colaborat pentru prima oară cu Opera Națională Iași pentru coregrafia spectacolului „Văduva veselă” de Franz Lehár în regia lui Andrei Șerban, urmată de cea pentru „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini în regia lui Matteo Mazzoni la Opera Națională București.

În prezent este coregraf la Teatrul Național „Lucian Blaga” și profesor asociat la Facultatea de Teatru și Televiziune din cadrul Universității „Babeș-Bólyai” din Cluj Napoca. La TNC și-a creat primul spectacol solo de teatru fizic, „OST (Organic Sound Twist)”, care face parte din repertoriul acestei stagiuni.

Scrie un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.