Regizorul originar din Carei, Paula Oneţ, a participat în această lună (iunie) la Bienala de Arhitectură de la Veneţia, în calitate de colaborator al echipei a cărui proiect a fost ales să reprezinte România la acest prestigios eveniment. Ce caută un regizor de film la un eveniment dedicat arhitecturii? Am fost şi noi curioşi să aflăm răspunsul la această întrebare astfel încât ne-am adresat Paulei să ne povestească în amănunţime care este rolul unui regizor la un eveniment dedicat cu precădere arhitecturii şi arhitecţilor veniţi de pe întregul mapamond în „Oraşul gondolelor”.
Reporter: Aţi participat la Bienala de Arhitectură de la Veneţia. Cum a fost?
Paula Oneţ: În luna iunie a frumosului an 2014 am avut ocazia, alături de colega şi buna mea prietenă Manuela Marcovici, să fiu unul din colaboratorii echipei a cărui proiect a fost ales să reprezinte România la Bienala de Arhitectură de anul acesta de la Veneţia. Înainte să vă povestesc cum am ajuns aici, să vă spun câteva cuvinte despre bienală.
Tema generală a bienalei este „100 de ani de modernitate”, fiecare ţară fiind invitată să trateze acest subiect conform specificului propriu. În urma concursului lansat de Ministerul Culturii, Ministerul Afacerilor Externe, Institutul Cultural Român şi Uniunea Arhitecţilor din România, echipa formată din grupul de arhitecţi Raluca Sabău, Andreea Iancu, Stejara Timiş, Anca Trestian şi Mihai Sima, a fost desemnată câştigătoare. Proiectul lor, intitulat “Site Under Construction”, tratează tema modernităţii în România prin industrializare, prin construirea unui spaţiu al contrastelor între trecut şi prezent.
Cu doi ani înainte de acest eveniment, eu, Raluca şi Anca împărţeam un apartament pus la dispoziţie de ICR Paris, în urma bursei de rezidenţă pe care am câştigat-o tot printr-un concurs naţional. Au fost selectate două proiecte din artele vizuale pentru a fi dezvoltate pe timp de o lună, unul fiind al meu şi celălalt al fetelor. Fără să ne cunoaştem de dinainte, acolo am împărtăşit primele idei şi am savurat împreună priveliştea turnului Eiffel de pe acoperişul Ambasadei Române de la Paris. De aici până la Veneţia nu a fost decât un pas … un nou proiect.
R.: Care a fost rolul regizorului, omului de film Paula Oneţ, în cadrul acestei bienale?
P. O.: Proiectul “Site Under Construction” propune o instalaţie de 11 proiecţii video, un colaj de imagini de arhivă, o trecere prin istorie a peisajului industrial românesc. Partea de creaţie video a constat în mai multe etape. În primul rând, eu şi Manuela am trecut prin tot procesul de selecţie al materialele de arhivă pus la dispoziţie de Arhiva Naţională de Filme şi Sahia Film, după care am început montarea lui conform unui concept regizoral pe care l-am propus echipei “Site Under Construction”. În urma unei decizii comune, ţinând cont şi de conţinutul materialului pe care l-am avut la dispoziţie, s-au conturat 11 filme de câte 12 minute, care rulează în loop de 6 ore/zi, pe toată durata bienalei care este de 6 luni. Cea mai mare provocare a fost să montăm simultan pentru 5-6 ecrane, ţinând cont de toate cele 11 ecrane, pentru a oferi coerenţă conţinutului video. Într-un final, sound-design-ul a completat şi valorificat materialul video, merit ce îi aparţine lui Tudor Petre. Trebuie să menţionez faptul că instalaţia conţine 30 de difuzoare (goarne) cu sunet direcţional, astfel încât experienţa auditivă se schimbă pe tot parcursul plimbării în pavilion. Pe Tudor l-am cunoscut înainte de această experienţă, el a fost cel care a făcut sound-design-ul şi pentru ultimul meu film „după FEL şi CHIP”.
Pe lângă acest spaţiu “tapetat” cu proiecţii video, sunt construite trei turnuri (după modelul turnurilor de răcire din fabrici) în care se poate intra, un spaţiu luminos şi alb, simbolizând vidurile urbane care au devenit aceste spaţii industriale în prezent.
Acestea fiind spuse, vă invit la o plimbare virtuală în interiorul Pavilionului României de la Veneţia accesând link-ul: https://vimeo.com/98535086
R.: Am înţeles ca aţi câştigat o bursă în Valencia. Care este tema studiului?
P. O.: Se iveşte o nouă călătorie în viaţa mea, de data aceasta în Valencia. Pe lângă dorinţa de a fi aproape de mare şi de a învăţa dansurile spaniole, voi fi studentă în cadrul unui program de master cu specializarea “Multimedia and Visual Arts”. Despre aceasta va voi povesti la o altă întâlnire.
R.: Vreun film în pregătire?
P. O.: Se pregăteşte finalizarea unui nou film documentar care mi-e foarte drag, un film început la Paris în urmă cu doi ani, realizat împreună cu David George. Detaliile le păstrez pentru întâlnirea promisă.
R.: Ce a mai făcut Paula Oneţ de la Festivalul de la Cannes?
P. O.: Festivalul de la Cannes nu este un reper în viaţa mea dar pot să vă povestesc cum mai sunt în ultima perioadă. În prezent mă bucur de Bucureşti, montez un film documentar making-of pentru ultimul film al regizorului Florin Şerban, sunt studentă la master şi mă bucur de alte oportunităţi, cum ar fi crearea unei serii de videoclipuri simfonice pentru Alexandra Ungureanu, despre primul aţi amintit într-un articol anterior (http://www.satmareanul.net/2014/06/17/paula-onet-a-regizat-un-videoclip-pentru-alexandra-ungureanu/).