Refuzat de ortodocși, acceptat de greco-catolici (cum să nu ajungi să fii nevoit să-ți îngropi mama)

Doina-Podina
O hotărâre halucinantă a Sinodului Bisericii Ortodoxe Române prin care se interzice oficierea serviciilor funerare în cimitirele private provoacă nemulţumiri în rândul enoriaşilor din Satu Mare şi nu numai. Fiindu-le frică de urmările încălcării acestei hotărâri, preoţii ortodocşi din oraş refuză cu încrâncenare oficierea serviciilor funerare provocând o serie de neplăceri familiilor îndoliate.

Sunt voci care acuză conducerea Protopopiatului Satu Mare spunând că participarea preoţilor la oficierea serviciilor funerare în cimitirul privat de pe Careiului ar fi împiedicate chiar de către protopopul Ioan Socolan. Unii preoţi ortodocşi, sub semnul anonimatului, ne-au declarat că pentru a oficia servicii funerare în cimitirul privat „Înălţarea” trebuie cerută aprobarea protopopului Socolan.

Şeful Protopopiatului Satu Mare respinge însă aceste acuze spunând că hotărârea vine de la Sinod şi nu este o dispoziţie locală. Totuşi, Socolan recunoaşte că a fost un caz în care unul dintre preoţii ortodocşi a oficiat o slujbă funerară în cimitirul privat de pe Careiului și acesta s-a ales cu mustrare scrisă. „În cazul unei noi abateri pedeapsa poate fi mult mai drastică”, spune Socolan, refuzând să precuzeze în ce ar consta această pedeapsă.

Deşi nemulţumirea enoriaşilor creşte de la o zi la alta oamenii refuză să ia atitudine împotriva reprezentanţilor bisericii. Totuşi, mulţi sunt de părere că prin această hotărâre biserica nu face decât să încalce dreptul la libera alegere a fiecăruia în ceea ce priveşte locul în care să fie înmormântat.

Cel care a rupt tăcerea este Cristian Podină care în urmă cu câteva zile şi-a înmormântat mama. Luat pe nepregătite şi negăsind niciun loc de veci în Satu Mare, bărbatul s-a adresat proprietarei cimitirului privat de pe Careiului „Înălţarea”, Mariana Savin. Problemele au început în momentul în care sătmăreanul nostru a cumpărat locul de veci în care să-şi înmormânteze mama lovindu-se imediat de împotrivirea preoţilor. Şi asta în condiţiile în care Doina Podină, mama lui Cristian Podină era la zi cu toate cotizaţiile cerute de biserică şi era cunoscută ca o bună creştină.

„Mama mea mergea la biserica din Micro 17 unde slujeşte părintele Gheorghe Donca. Înainte de a vorbi cu Donca, la sugestia doamnei Mariana Savin l-am sunat pe părintele Viorel Paşca care ne-a asigurat că va veni atât la priveghi cât şi la înmormântare. Dar părintele Paşca ne-a rugat să vorbim mai întâi cu Donca pentru a nu se crea probleme. Am vorbit cu părintele Donca şi acesta ne-a spus că până nu primeşte aprobare de la protopopul Socolan nu poate să oficieze serviciul funerar. În ziua următoare ne-a spus că nu a primit aprobare astfel că nu va putea veni la înmormântare”.

Cu toate acestea Gheorghe Donca ne-a declarat că, fiind vorba despre o hotărâre a Sinodului nu a participat nici la priveghi. Preotul sătmărean este de părere că ar trebui găsită totuşi o cale de mijloc pentru a nu se încălca dreptul la libera alegere a oamenilor. „Vă daţi seama că în momentul în care pierzi pe cineva drag nu mai ai chef de hotărâri şi de dispoziţii. Eu îl înţeleg şi pe domnul Podină. Biserica ar trebui să găsească o cale de mijloc pentru a-i lăsa pe preoţi să oficieze servicii funerare şi în cimitirele private”, a declarat părintele Donca.
Neavând de ales Cristian Podină s-a adresat părintelui Viorel Paşca, care i-a promis că va oficia serviciul funerar. După ce s-au mai liniştit apele după refuzul părintelui Donca, sâmbătă (3 august) seara înainte de priveghi familia îndoliată a primit vestea că nici preotul Paşca nu este lăsat să oficieze înmormântarea.

Văzându-se lăsaţi fără preot şi puşi în situaţia de a-şi înmormânta mama fără cele creştineşti, Cristian Podină a apelat la un preot greco-catolic, părintele Bunea care, spre deosebire de preoţii ortodocşi nu a primit nicio interdicţie de a călca în cimitirul privat de pe Careiului.

Însă protopopul Socolan a venit cu o idee halucinantă şi anume că, în urma celor întâmplate „ar trebui să dau în judecată biserica greco-catolică pentru prozelitism. Cum se face asta? Vi tu să iei enoriaşii care nu ţi-au plătit nicio taxă? Domnul Podină avea şi alte variante. Am discutat cu dumnealui dar el nu m-a înţeles. I-am spus să se ducă pe Rodnei, sau la cimitirul înspre Sătmărel că acolo sunt locuri. Probabil nu i-au convenit taxele. Nu ştiu”.

Mariana Savin nu a dorit să ia vreo atitudine în acest caz spunând că „mie nu îmi permite nici religia şi nici educaţia să discut în contradictoriu cu preoţii”. Cu toate acestea proprietara cimitirului de pe Careiului ne-a declarat că oamenii sunt nemulţumiţi însă când vine vorba de biserică şi religie, cei mai mulţi refuză să ia vreo atitudine.

Trăgând linie şi asumându-ne o concluzie în ceea ce priveşte hotărârea Sinodului putem spune fără să ne fie teamă de a greşi că Biserica Ortodoxă refuză înmormântarea creştinească celor a căror aparţinători aleg să-i înmormânteze pe cei dragi în cimitirele private. Şi atunci, ne întrebăm ca simpli muritori: Cum mai rămâne cu iubirea creştinească?

 

 

Comentarii

comentarii

83 Comentarii la "Refuzat de ortodocși, acceptat de greco-catolici (cum să nu ajungi să fii nevoit să-ți îngropi mama)"

  1. ALCIBIADE   10 august 2013 at 3:56 pm

    DIVIDE ET IMPERA .

    Răspunde
    • podina cristian   11 august 2013 at 1:38 pm

      daaaaaaaaaaaaa

      Răspunde
    • Dabalazatu   13 august 2013 at 5:44 pm

      Alcibiade prietena ta, tot asa de bine o suctioneaza? Da-te dreaqu de simpatic !Ti-am zis eu ca daca mama ta folosea un condom acum eram toti tericiti, ca vad ca tu iti bagi unghia in gat de grija tuturor. Tu care de abea ai terminat facultatea si iti dadeam de mancare de mila ca tacatu era un betiv notoriu. Asa ca mars la gara!

      Răspunde
  2. ALCIBIADE   10 august 2013 at 4:37 pm

    UNDE ERAU GRECO CATOLICII INAINTE DE ANUL 1700 ?

    Răspunde
    • matrozul   10 august 2013 at 4:44 pm

      Lasa-i unde erau!Probleme este alta ,adica necazul omului de-a nu-si putea inmormanta mama.Asta-i probleme,asta ne este frica s-o dezbatem si sa cerem o minima intelegere!

      Răspunde
      • podina cristian   11 august 2013 at 1:25 pm

        eu am patito deja am fost nevoit sa apelez la un preot greco-catolic stie cineva care e diferenta intre cele doua religii??????????/ ortodoxi spun duh iar greco-catolicii spirit in rest la fel din punct de vedere religios eu ma renuntat la ortodoxi dupa ce mi sa intimplat cu mama in suflet acuma urmeaza si oficial inca nu stiu cum se face?

  3. ALCIBIADE   10 august 2013 at 4:39 pm

    CREDITA NE UNESTE , RELIGIILE NE DESPART .

    Răspunde
    • podina cristian   11 august 2013 at 1:28 pm

      dar multi cred ca credinta cu religia este totuna da nu e asa credinta in dumnezeu e una iar religiile cum ai spus tu,,……ne despart si ne pun sa ne urim pt ce????????///

      Răspunde
  4. ALCIBIADE   10 august 2013 at 4:43 pm

    CREDINTA NE UNESTE ,RLIGIILE NE DESPART.

    Răspunde
  5. ALCIBIADE   10 august 2013 at 4:47 pm

    DACA MERGETI PE MANA POPILOR N-O SA AJUNGETI LA DUMNEZEU NICIODATA .

    Răspunde
  6. Marcel   10 august 2013 at 5:16 pm

    Parinte Socolan nu ne trimiteti in Satmarel sa ne inmormantam apartinatorii in apa si publicati va rog autorizatia de functionare sau dumneavoastra nu trebuie sa respectati legile acestei tari? Dupa cum va comportati se pare ca nici de Dumnezeu nu va este frica.

    Răspunde
    • podina cristian   11 august 2013 at 1:30 pm

      doar bani conteaza .de ce nu apare pe internet cimitirul din balta blonda????????????? ca nu au in regula da acolo e voie

      Răspunde
  7. Lia   10 august 2013 at 5:28 pm

    De ce in alte cimitire din tara preotii ortodocsi fac inmorminari in cimitire private si la Satu Mare nu se poate?

    Răspunde
  8. sophia   10 august 2013 at 9:48 pm

    "Ignoranţa este un păcat foarte grav, căci un creştin autentic nu poate fi prost. "
    Părintele Galeriu

    Domnule Socolan,sunteti sau nu ignorant?

    Răspunde
  9. ALCIBIADE   11 august 2013 at 7:01 am

    am vrut sa semnalez dezbinarea tipic romaneasca ,nu sa apar tampenia lui SOCOLAN ,CARE E PANA LAURMA UN MARE NEMERNIC SI UN MARE TICALOS .SA VA SPUNA TINERELE CREDINCIOASE CE INTREBARI LE ADRESEAZA LA MARTURISIRE.

    Răspunde
    • podina cristian   11 august 2013 at 1:36 pm

      dezbinare din pacate este ca daca am fi uniti si vreo 10-20 de credinciosi ortodoxi ar renunta in urma acestui caz al meu nefericit impreuna cu mine la religia ortodoxa poate sar ma-i razgindii dar asa…………..nu suntem uniti si isi permit sa faca ce vor.voi credeti ca preoti din satu-mare sunt de acord cu asa ceva nuuuu,da le este frica din pacate ar trebui sa le fie frica de dumnezeu in primul rind

      Răspunde
  10. cineva   11 august 2013 at 11:14 am

    BISERICA ORTODOXA isi indeparteaza singura credinciosii. Acesta sa fie rolul pe care il are de jucat PREAFERICITUL DANIEL????????????????????

    Răspunde
    • lore   11 august 2013 at 1:09 pm

      asa e .si eu voi trece la catolici

      Răspunde
    • Alex-George   3 mai 2016 at 11:32 pm

      se pare ca da! de la un timp BOR a devenit mai apropiata de bani si de uterea acestora, decat mai aproape de enoriasi! multa lume e nemultumita de anumite reguli aberante ale BOR! Eu personal ma gandesc sa trec la catolicism, sunt altfel fata de ortodoxi, sunt mai apropiati de oameni si de nevoile acestora!

      Răspunde
  11. podina cristian   11 august 2013 at 2:31 pm

    multumesc din toata inima sunt si oameni cu curaj in satu mare

    Răspunde
  12. ALCIBIADE   11 august 2013 at 2:59 pm

    DOMNULE PODINA , NEFERICITA DUMITALE PATANIE NE ARATA STAREA ACTUALA A BISERICILOR CRESTINE , PREA MULTE BISERICI PENTRU UN SINGUR DUMNEZEU

    Răspunde
  13. fam. Postas   11 august 2013 at 3:13 pm

    Am cunoscut-o pe dna. Doina .Un OM minunat ! Pacat ca a plecat atat de repede … Sunt de credinta ortodoxa dar acum parca regret … Domnilor ,ne gandim cumva la concurenta ? Nu-mi vine sa cred ca s-a ajuns aici ! Condoleante fam . Podina !

    Răspunde
    • Podina Cristian   12 august 2013 at 8:57 pm

      multumim, da te pun in situatii imposibile dupa care te judeca d-n preoti

      Răspunde
    • RADU.P   15 august 2013 at 11:28 pm

      in acel interviu sunt multe care nu sunt scrise dar sa stiti oameni buni ca pana ce nu treceti prin asa ceva nu aveti cum s intelegeti prin ce trece o familia care tocmai ea murit mama si probabil veti merge in continuare la Biserica si va veti ruga la bunul DUMNEZEU
      DAR SA NU UITATI NICIODATA SA NU ASOCIATI FATA UNUI PREOT CU A CEA SFANT CA TE VEI LOVI DE CEL MAI MARE PACATOS
      SOCOLAN NU TE VOM UITA NICIODATA

      Răspunde
  14. VASILE   11 august 2013 at 3:53 pm

    DUPA FOAMEA DE BANI PE CARE O ARE DOMNUL SOCOLAN , CA PREOT NU POT SA-L NUMESC, POATE NU S-A INTELES CU PROPRIETARA CIMITIRULUI LA PRET.

    Răspunde
  15. Vicu   11 august 2013 at 4:00 pm

    Felicitari domnule Podina, se vede ca sunteti un tinar căruia ii pasa de soarta acestei tari.

    Răspunde
  16. giovani   11 august 2013 at 4:06 pm

    cind te nasti si te boteaza platesti la popa,cind te insori platesti la popa,cind mori platesti la popa ,taxa anuala o pltesti la popa,cind mergi la biserica platesti la popa,cind ridici paos ,platesti la popa,in fiecare luna din impozitul tau popa primeste salaru pentru munca care o desfasoara,dar fereasca dumnezeu sa nu platesti taxa anuala ca nu te ingroapa,acestia sint preoti ortodocsi.doamne ajuta.

    Răspunde
    • Alex-George   3 mai 2016 at 11:36 pm

      da asa este! dar din ce ati enumerat dumneavoastra mai sus doar pe taxa anuala se primeste chitanta! poi taxa aia ar fi de ajuns pentru toate serviciile, dar dupa cum bine ati spus degeaba o platim ca tot ne cer jigodiile bani pentru orice, si credeti-ma au niste tarife deloc ieftine la salariile din romania! macar de ar fi fiscalizati, dar de unde ii baga in buzunar ca bani negrii! oare fiscu doarme? se pare ca da!

      Răspunde
  17. popescu   11 august 2013 at 4:27 pm

    cat timp mai e badjocorita biserica neamului nostru din cauza acestui tampit de socolan spuma prostiei din satu mare nici un credincio nu ia atitudine trzitiva il tine nevasta cu vesmintele facue sefilor sai ce au facut un prost protopop

    Răspunde
  18. popescu   11 august 2013 at 4:56 pm

    lllllllllllllllllllppppppppppppppppppppppooooooooooooooooooooooosssssssssssssssssssssssssstttttttttttttttuuuuuuuuuuuuuuuuuu

    Răspunde
  19. Viorel   11 august 2013 at 6:29 pm

    Mai intai de toate, Socolan asta e un mare hot. Hot de hot. Isi schimba cam des pe banii enoriasilor proprietatile private si masinile personale… si inca ce masini, lux e putin spus…

    Răspunde
  20. ALCIBIADE   12 august 2013 at 7:11 am

    da,cand ii sarutam dreapta fura cu stanga .

    Răspunde
    • Viorel   12 august 2013 at 9:57 am

      nu, nu-si da mainile la sarutat ca sa poata tira cu ambele

      Răspunde
  21. ALCIBIADE   12 august 2013 at 8:09 am

    vom sti vreodata cat a costat catedrala mantuirii satmarului .

    Răspunde
    • Viorel   12 august 2013 at 10:01 am

      ar fi mai interesant de stiut cat a bagat si cat baga Socolan in buzunar, din total alocat ptr construirea ei…

      Răspunde
  22. Nicu   12 august 2013 at 9:00 am

    Asteptam reactia celorlalti preoti ortodocși , ca doar nu toti sunt precum conducatorul lor Socolan.Prin comportamentul dvs nu ne luati credinta in Dumnezeu.La prima inmormantare ortodoxa, mergeti toti preotii ca doar nu va vor da afara pe toti sau poate vrea Socolan toate bisericile numai pt, el si familia lui.

    Răspunde
    • Viorel   12 august 2013 at 10:06 am

      Nu sunt toti precum Socolanu' cu ciolanu' dar el dicteaza si invarte. Prin functia ce-o detine. Nu cred ca vom vedea vreo reactie din partea altor preoti ortodocsi, le va da peste bot Socolan daca vor exprima vreo pozitie… Deci mai bine stau cuminti sarmanii, decat sa le "fabrice" ceva Socolan si sa-i puna pe liber…

      Răspunde
  23. soco   12 august 2013 at 10:21 am

    Biserica ortodoxa umbla numai dupa afaceri, cimitirul dinspre Satmarel este al lui Socolan, respectiv al ginerelui pe nume Gorgan…

    Răspunde
  24. EUU   12 august 2013 at 10:52 am

    parintele GORGAN A SPUS CA'' CIMITIRUL DIN BALTABLONDA NU ESTE INCA AUTORIZAT DAR S-AU FACUT 5 INMORMANTARI SI VA FI AL BISERICI''.atunci daca nu este autorizat ,cum a putut sa ingroape 5 morti si aici la cimitirul de pe careiului,care are autorizatie nu este permis?voi ce ziceti?

    Răspunde
    • Viorel   12 august 2013 at 12:22 pm

      Noi zicem ca se fura mai ceva ca-n codru. In frunte cu protopopu' cel jmenosu'. Pui banu jos => esti tratat cat de cat. Nu pui (sau nu pui cat convine) => esti respins.

      Răspunde
  25. georgiana   12 august 2013 at 1:57 pm

    Daca bine stiu si cimitirul din Satmarel este privat,oare al cui este ? Are autorizatie de functionare ?Dar autoritatile de ce nu verifica aceste lucruri?Ar trebui sa se autosesizeze.Cite biserici catolice s-au construit in ultimi 20 ani ?Cite biserici ortodoxe s-au construit in ultimii 20 ani ? Chiar nu va spune nimic acest lucru?

    Răspunde
    • Podina Cristian   12 august 2013 at 9:03 pm

      va pot spune ca atit parintele gabriel cit si protopop socolan mi-au zis azi 12 08 se poate proba cu martori ca ,, cimitirul de la balta blonda nu repet nu este deschis inca ,,, si atunci imi pun intrebarea cum au facut acolo imormintari??????????????

      Răspunde
  26. george   12 august 2013 at 5:37 pm

    Mediul ,sanatatea cunoasteti aceasta situatie? Este lege speciala pentru biserici?Socolan nu trebuie sa respecte legile acestei tari? Puneti capat abuszurilor ca veti fi trasi la raspundere.

    Răspunde
  27. Roman   12 august 2013 at 8:35 pm

    Cimitirul Bisericii Sfintii împărati este cimitirul bisericii este funcțional are toate avizele si va fi Sfintit de episcop , luna viitoare .Aveti pana atunci răbdare si nu judecati ca sa nu va osanditi !

    Răspunde
    • Podina Cristian   12 august 2013 at 9:41 pm

      sper sa nu iti moara nimeni apropiat ca sa poti avea rabdare ,dar intreb daca cimitirul din satmarel nu e deschis cum se pot face inmormintari hm?????????

      Răspunde
  28. Podina Cristian   12 august 2013 at 9:11 pm

    astazi la protopopiat parintele PASCA a primit pedeapsa doar pt ca a fost la mama la priveghi si pe linga el sper din suflet sa prinda si altii curaj .eu oricum voi renunta la religia ortodoxa

    Răspunde
  29. Podina Cristian   12 august 2013 at 9:58 pm

    urmariti satmareanul pt ca va continua astept momentan ceva in scris de la protopopiat ca astazi 12 08 2013 am fost chemat la protopopiat sa -mi arate hotarirea si timp de o ora mau aburit cu tot felu ca se inchide cimitiru ,,inaltarea,, mi-au aratat o lege din 1983 (cica ar fi in vigoare) dar ce este mai important nu mi-au aratat hotarirea sinodului care o respecta toti

    Răspunde
  30. opi   12 august 2013 at 10:24 pm

    Podina tu faci pe mironosita ? si faci pe lupul moralist cu biserica ? ai uitat cum luai spaga ca bocter pe tren de la studenti amarati ? Cred ca ai primit un raspuns de sus !

    Răspunde
    • Podina Cristian   12 august 2013 at 10:45 pm

      de ce nu-ti treci numele ca si mine nu ai tupeu sau tie frica d-n OPI

      Răspunde
    • opi   12 august 2013 at 10:49 pm

      DE ce ai apelat la aceste servicii daca esti asa de corect sau corecta.

      Răspunde
      • Podina Cristian   12 august 2013 at 10:58 pm

        nu inteleg care servicii??/

      • cici   13 august 2013 at 9:30 am

        Raspunsul a fost pt. opi nu pt. Podina.

  31. iustin   12 august 2013 at 10:40 pm

    Sa intervina parchetul, socolan nu are nicio autorizatie pentru cimitirul lui din balta blonda, cum functioneaza asa

    Răspunde
    • Podina Cristian   12 august 2013 at 10:50 pm

      poi nu e deschis astazi cu martori au spus atit parintele Gabriel cit si protopop Socolan dar totusi sau imormintat oameni acolo au recunoscut amindoi

      Răspunde
      • Podina Cristian   12 august 2013 at 11:01 pm

        trebuie cineva cu curaj sa il sesizeze ,dar cica ce-i inmormintati acolo au cerut sa fie ingropati acolo asa a spus protopop Socolan

  32. opi 2   12 august 2013 at 11:09 pm

    SA vina DNA- ul si la Podina daca e spagar si la cimitire sa caute mortii in buzunare .

    Răspunde
  33. cipri   12 august 2013 at 11:15 pm

    Pacat de moarta , au facut-o de minune copii ei. Macar rugati-va pentru sufletul ei cred ca ar ajuta-o mult mai mult decat acesta galceva.

    Răspunde
    • Podina Cristian   13 august 2013 at 3:45 pm

      draga cipri sa nu uitam ca din pacate pt voi exista un dumnezeu care bne va judeca pe toti

      Răspunde
  34. Nelu   12 august 2013 at 11:37 pm

    Bravo Soco pentru predica frumoasa de duminica despre birfa si birfitori, noroc ca am citit inainte satmareanul si am inteles totul. Si curatoriii tai au facut comentarii. Asteptam predica despre mintiti si mincinosi. Sa te ierte Dumnezeu ca ai mare nevoie.

    Răspunde
    • MIA   12 august 2013 at 11:50 pm

      nu este prima data ca parintele Socolan aminteste in predica de birfe,oare are ceva pe constiinta?

      Răspunde
      • Gianina   13 august 2013 at 8:17 am

        Ciudat ca deși avem așa preoți rai cum spui tu biserica e plină ,oare nu suntem noi rai si nu știm sa ne abtinem de la barfe?

  35. boO   13 august 2013 at 8:43 am

    Domnule Podina, in primul rand condoleante pentru mama dumneavoastra. Din tarana ne tragem, in tarana ne intoarcem, aparent conteaza care tarana. Mi se pare ca la noi in tara mafia a ajuns la superlativ in toate domeniile, inclusiv cel bisericesc. Chiar nu va face nimeni nimic in privinta asta? De ce in momentul in care cineva moare trebuie sa te gandesti daca e la zi cu cotizatiile? Biserica ar trebui sa fie in primul rand un suport sufletesc si nicidecum contra cost. As face cateva comparatii, dar nu cred ca e treaba mea sa fac asta.
    Dumnezeu sa o ierte si sa o odihneasca!

    Răspunde
    • Podina Cristian   13 august 2013 at 3:33 pm

      iti multumesc din suflet o alinare pe care ar fi trebuit sa o primesc de la preoti nu de la tina ,,inca o data mersiiiiiiiiiiiii

      Răspunde
  36. cineva   13 august 2013 at 9:06 am

    taxele luate de preotii ortodocsi pt un mormint sint imense , daca exista cimitire private ei pierd acesti bani, asta e problema, dar uita ceva foarte important, ca-si pierd si credinciosii, deci vor avea tot mai putini bani.

    Răspunde
  37. Av.Satmari   13 august 2013 at 11:12 am

    Am citit comentariile si vad ca parerile sunt impartite . Parerea mea este ca nu am incredere in cimitirele private. Cimitirul bisericii este pe veci functional stim de la sate unde biserica s-a ocupat destul de bine de fiecare cimitir si nu au fost probleme deosebite. Dar cimitirul privat e o afacere domnilor ca si orice afacere care trebuie sa scoata profit. Si va pun o intrebare ce se intampla daca da faliment ca orice firma in vreme de criza ? Vand terenul de 9 hectare, si retineti!!! nimeni nu ii poate opri, nici o lege!!! Apoi ai surpriza ca mormantul parintilor sau al bunicilor sa dispara sub lama buldozerului, pe locul respectiv se poate ridica de exemplu un supermarket si tu sa vi sa aprinzi o lumanare la raionul de plastice sau alimentare! Deci ne convine sau nu biserica cu socolan sau fara cu preoti buni sau mai putin buni e o garantie ca cimitirul va fi un loc sacru pe veci. Va spun in calitate de avocat care am trecut prin multe cauze care mai de care mai bizare! Judecati si trageti concluzii!

    Răspunde
    • mimi   13 august 2013 at 12:39 pm

      ca avocat ar trebui să știți ca destinația unui cimitir nu se poate schimba timp de 30 de ani de la ultima inhumare,indiferent cui apartine.

      Răspunde
    • Podina Cristian   13 august 2013 at 3:53 pm

      cu asta ma aburit parintele gabriel in biserica asa ceva nu se poate si el stie ma cunoaste din copilarie fratele lui are un baiat in clasa cu fiica mea chiar nu este rusine in tara asta?????????????// se pot spune asemenea minciuni oare sunt oameni care sa le creada????????/ cuim se poate asa ceva pina unde vom ajunge ????//daca nici in popi nu m-ai crezi????????????

      Răspunde
  38. mimi   13 august 2013 at 12:30 pm

    ca avocat ar tebui să știti că destinatia unui cimitir nu se poate schimba timp de 30 de ani de la ultima inhumare, indiferent cui apartine.

    Răspunde
    • Podina Cristian   13 august 2013 at 3:37 pm

      lege exisista din momentul in care sa facut prima inmormintere orice cimitir nu isi poate schimba destinatia adica doamna il vinde tot cimitir va bfi eu am un contract pe 25 anii .aberatii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

      Răspunde
  39. mara   13 august 2013 at 1:49 pm

    Totul se reduce la bani.

    Răspunde
  40. George   13 august 2013 at 2:21 pm

    Regret ca Biserica Ortodoxa se descalifica prin astfel de dispozitii, indiferent daca vin de la Sinod sau sunt locale.Biserica se poate afirma si poate face fapte mai bune prin libertate si nu prin interdictii, prin evanghelizare, prin cateheze, prin ajutorarea celor saraci, luand exemplu de la Biserica romano-catolica, care este prezenta in toata lumea prin intineranti, prin laici, prin preoti care evanghelizeaza, catehizeaza si inmormanteaza pe oricine fara taxe.

    Răspunde
    • Podina Cristian   13 august 2013 at 7:04 pm

      nu exista o asemenea hotarire .inca nu am vazot-o? daca o vad imi cer scuze public da atunci dau biserica in judecata si cer daune sa simta

      Răspunde
      • Omul de langa tine   13 august 2013 at 10:59 pm

        Iti dau un sfat si eu am patit un lucru aproximativ identic cu tine acum multi ani si am suparat mai multi preoti am blestemat biserica si tot ce tine de ea. Dupa aceea viata mea a fost un calvar – am avut accidente, familia mea s-a destramat, unul din copiii mei a murit. Am fost apoi la o manastire la Prislop si m-am rugat la Parintele Arsenie, in vis acesta mi-a zis ca am suparat mai multi preoti si biserica iar pana nu voi trece printr-un canon de pocainta si rugaciune nu voi fi iertat. Am facut acest lucru si parca viata mea s-a mai linistit. Te rog din suflet- du-te spovedeste-te impartaseste-te si cere iertare de la toti cei cei pe care i-ai suparat cu voie sau fara de voie. Tine minte biserica e sfanta , e casa lui Dumnezeu nu avem dreptul sa o judecam. Citeste cartile parintelui Arsenie, roaga-te acatistul pentru cei adormiti pentru mama ta, fa parastasele randuite, sunt lucruri importante pentru starea ta duhovniceasca.
        Iarta-ma daca te-am suparat cu aceste sfaturi dar nu vreau sa treci prin ce am trecut si eu. Dumnezeu sa si Biserica Sa , sa te aiba in paza.

      • Podina Cristian   15 august 2013 at 7:36 pm

        imi pare rau pt tine ca te-ai lasat daca erai un caracter mai puternic eu acum nu trebuia sa renunt la religia mea si nu aveam aceste neplaceri dar dumnezeu e cu mine si ma ajuta sa-i dau in vileag pe acesti impostori care din pacate se folosesc de biserica rusine lor (atentie cand barca se scufunda sobolanii se ineaca asa ca….) sa nu iti para rau te rog sa-mi urezi succes sa nu ma las pt ca altii sa nu pateasca la fel multumesc

  41. rrrr   14 august 2013 at 3:20 am

    ”ar trebui să dau în judecată biserica greco-catolică pentru prozelitism. Cum se face asta? Vi tu să iei enoriaşii care nu ţi-au plătit nicio taxă?” Ar trebui Domnul Podină să ceară înapoi toate taxele plătite de mama ei până la data decesului dacă nici atâta nu a meritat defuncta și să dea în judecată Biserica Ortodoxă care ar trebui să fie interesată de mântuirea enoriașilor nu de surse de venit ilicite și nedeclarate.

    Răspunde
  42. gabi   14 august 2013 at 9:15 am

    Pt.av Satmari: e normal sa ai parere dar tot partea cu mai multi bani te atrage poatesperi sa ti se ceara serviciile de catre invinuiti si te bagi si u in seama si scrii aberatii poate nu stii legile dar mai sunt altii ca tine care le cunosc

    Răspunde
  43. podina cristian   14 august 2013 at 11:22 pm

    atentie rog cautati hotarirea sinodului nr 2974 nu esteeeeeeeeeeeeeee la care se face referire in evenimentul zilei si la tv nord vest,,atentie la ITV la stiri astazi 14 08 2013 d-n protopop SOCOLAN cu un microfon in fata brusc sa rasgindit si a zis,,hotarirea 943 din 17 feb 2012,, rog sa o cititi ca e publica nu scrie nicaeri ca preoti ortodoxi nu au voie sa faca inmormintari in cimitire private rog pe oricine daca poate cita din oricare hotarire sa ma cotrazica da cu art si lit

    Răspunde
  44. ALCIBIADE   15 august 2013 at 1:21 pm

    PARINTELE SOCOLAN CU GHILIMELELE DE RIGOARE ESTE CEL CARE LA MAZILIT PE PARINTELE TINCU , COMPARATII VA ROG . . AVETI CURAJ ,ACEST TICALOS NU ARE CE CAUTA IN BISERICA, CU ATAT MAI PUTIN IN ALTAR

    Răspunde
  45. Podina Cristian   15 august 2013 at 6:25 pm

    bravo eu atit am intrebat din acea multime de preoti de ce tocmai d-n protopop SOCOLAN a lipsit???????????TINCU un om extraordinar..

    Răspunde
  46. VASILE POP   16 august 2013 at 11:23 pm

    Dragilor
    Am citit articolul din ziar, dar si pe cele de pe site-ul satmareanul.net si vad cum o problema, scoate la suprafata realitati neabordate pana in prezent.
    In primul rand articolul este scris foarte prost, neexistand o corelatie clara intre titlu si continutul articolului. Publicat in zi de sfanta sarbatoare aduce o lovitura de imagine bisericii si creaza in mediul online aceleasi discutii despre vrednicia sau nevrednicia unora dintre preoti.
    Hai sa incheiem capitolul cu preotii si sa spunem lucrurilor pe nume> Pr. Socolan si-a adus ginerele in oras FARA CONCURS, iar mai nou acesta – pr. Gabriel Gorgan se poarta printre colegii lui ca un viitor protopop, pr. Nastai si-a adus ginerele tot fara concurs, acesta participand ulterior la concursul pentru ocuparea postului vacant de la biserica Adormirea Maicii Domnului, iar lista poate continua.
    Articolul a pornit de la problema CIMITIRELOR PRIVATE.
    Din cauza faptului ca preotii ortodocsi au refuzat, de teama sanctiunilor, sa oficieze inmormantari in cimitirul privat, cateva familii de credinciosi ortodocsi (despre care nu stim ca sunt practicanti sau nepracticanti) au ales sa renunte la confesunea ortodoxa si sa treaca la cea Greco catolica.
    Haideti sa ne intelegem – ACEST ASPECT NU ESTE O LUPTA INTRE CELE DOUA CONFESIUNI, ci este un act liber consimtit al unor persoane, luat in urma unor decizii bazate pe motive personale.
    Adevarata problema o constituie Cimitirul Privat, care pana la urma este o afacere, care, DOAR IN TIMP, poate deveni profitabila
    Sunt niste lucruri nespuse, dar pe care cei mai multi dintre cititori le sesizeaza printre randuri>
    1. Problema locurilor in cimitirele din municipiul Satu Mare este una sensibila, care tinde sa se agraveze in cel mai scurt timp datorita faptului ca in majoritatea cimitirelor din municipiul Satu Mare nu mai sunt locuri libere, apar ocazional asa numitele locuri NERASCUMPARATE – acestea fiind locurile de veci, pe care urmasii celor ingropati, dupa o perioada de 25 de ani nu le mai rascumpara. Ce vom face atunci cand nu vom mai gasi locuri in cimitirele agreate din oras?
    2. O problema este ca decizia Sinodului BOR a fost luata fara a se tine seama de aspectele locale, ca de exemplu: in Satu Mare ortodocsii sunt inmormantati in cimitire de diferite confesiuni – Cimitirul Reformat de la gara, Cimitirul Greco Catoilic de la Gara, Cimitirul Greco Catolic maghiar de pe strada Liviu rebreanu etc si nu in ultimul rand in Cimitirul de pe strada Amatului, care este al comunitatii, dar are regimul unei societati comerciale.
    3. Protopopul de Satu Mare, pr. Socolan Ioan impreuna cu ginerele sau – pr. Gorgan Gabriel au achizitionat un teren in zona Balta Blonda, undeva spre Satmarel si au inceput demersurile pentru amenajarea unui cimitir, si de aici indarjirea lor impotriva inmormantarilor in cimitirul privat, care corelata cu decizia sinodului le-a venit ca o manusa.
    Probabil ca exista orase in tara unde se fac inmormantari in cimitire private, nu am de unde sa stiu acest aspect. Tot ce pot sa va spun este ca trebuie gasita o solutie la aceasta problema.
    Daca nu iti convine un aspect nu poti sa renunti la credinta. Credinta este un simtamant care nu-l poti sterge din sufletul tau cata vreme esti un credincios adevarat.
    Iar in final imi permit sa va intreb urmatorul lucru> Sotia mea este reformata si ne-am luat un loc in Cimitirul privat Inaltarea. Ce se va intampla la moartea noastra? Ea va fi inmormantata in cripta pe care ne-am cumparat-o, dar eu pe unde voi fi pus?

    Răspunde
    • ioana   17 august 2013 at 11:32 am

      Toată stima domnule Vasile Pop, ar fi bine să avem mulți oameni ca dvs.

      Răspunde
  47. podina cristian   19 august 2013 at 2:12 pm

    d-nl eu cu familia mea am fost pusi in situatia care pt d-v este ipotetica si da va vor lasa fara preot la inmormintare!!!!!!!!asa au facut cu noi ,la ora 19 inainte de priveghi noi aveam asigurat preot ortodox care senin ne-a comunicat ca maine nu vine la inmormintare ca a fost amenintat de ahiepiscop ca daca vine il da afara ,eu personal am insistat sa nu vina ca sa nu-l dea afara si nu am avut de ales si am chemat un preot greco-catolic credeti ca a fost o decizie usoara??eu niciodata nu am spus ca sunt un mare credincios ci doar ca atit eu cat si mama am fost cu taxele la zii aveti dreptate ca sunt interese la mijloc.(cimitir balta blonda care inca NU E DESCHIS)iar in legatura cu renuntarea la credinta nu am avut incotro gand vad ca ma minte in biserica un preot cum sa ma duc cu inima deschisa la el? cum? nu pot.Noi familia tocmai asta dorim sa nu se mai intimple si la altii

    Răspunde

Leave a Reply

Your email address will not be published.